Hoe de mythe de deugd verslaat

Hoe de mythe de deugd verslaat

Bijna alle ouders geven hun kinderen routinematig twee totaal tegenstrijdige boodschappen:
1) het is per definitie verkeerd om te slaan, te pesten, dwingen, stelen, intimideren etc.
2) het is goed om “gezag” te gehoorzamen.

Dit terwijl bijna alles wat “gezag” doet gebeurt door middel van pesten en intimidatie (boetes, straf) om met behulp van geweld of dreiging met geweld (intimidatie) het gedrag van anderen te beheersen en hun eigendom af te nemen. (bijv. belasting)

Elke “gezagsdrager”, van een onderwijzer tot aan de dictator van een land, beheerst niet alleen onder dwang zijn ondergeschikten op een regelmatige basis, maar spreekt en doet ook alsof hij het absolute, onbetwistbare recht heeft om dat te doen. Dus de leraar is altijd onder dwang zijn wil aan het opleggen aan de leerlingen, terwijl hij hen op hetzelfde moment vertelt dat het verkeerd is als zij onder dwang hun wil aan anderen opleggen. Het is het ultieme voorbeeld van de hypocriete boodschap “Doe wat ik zeg, niet wat ik doe”.

Als kinderen werden opgevoed met het idee dat het van nature verkeerd is om te slaan, pesten, dwingen etc., waarom zou er dan nog een maatschappelijke behoefte voor hen zijn om ook te worden geleerd “respect voor gezag” te hebben? Het traint hen alleen om gemakkelijker te worden beheerst en bestuurd, dat is in het voordeel van degenen die heerschappij over hen zoeken (ouders, leraren, of politici), maar het traint hen niet om nog beschaafder, meelevender, of humaner te zijn. Het doet precies het tegenovergestelde, zoals de Milgram experimenten hebben aangetoond.

Kortom, de kinderen wordt eerst geleerd hoe ze een beschaafd mens kunnen zijn, en dan wordt hen een krankzinnig bijgeloof geleerd, dat alles wat ze over beschaafdheid hebben geleerd overschrijft en uitwist. Deze bizarre paradox is overal terug te zien in deze moderne samenleving.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *